سمن بویان،نهال عشق
 



آموزش پژوهش محور

معاون پژوهش مركز استان فارس در باب اشراب آموزه ها ومهارتهاي پژوهشي در برنامه آموزشی ، با تشریح برنامه های پژوهشی سال تحصیلی 97 در جمع مدیران ،معاونین واساتید محترم خواستار جدي گرفتن برنامه هاي پژوهشي شد واز اساتيد درخواست نمود كه روش تدريس خود را برپايه پژوهش وتحقيق تغيير داده وآموزش پژوهش محور رادنبال كنند.

ایشان  ،با توجه به نقش پژوهش وتحقیق در درک و فهم بهتر وعمیق تر مطالب تاکید کردند که بی شک تاثیر اساتید محترم را در ایجاد انگیزه طلاب را نمیتوان نادیده گرفت واساتید محترم نقش بسزایی در زمینه تربیت طلاب پویا ،متفکر وآشنا به مسائل روز دارند وان شاالله تلاش کنیم که در این مسیر قدم های خوبی برداریم /. 

موضوعات: پژوهشی  لینک ثابت
[دوشنبه 1397-07-16] [ 09:44:00 ق.ظ ]




 معاون پژوهش مركز استان فارس در باب اشراب آموزه ها ومهارتهاي پژوهشي ، خواستار جدي گرفتن برنامه هاي پژوهشي شد واز اساتيد درخواست نمود كه روش تدريس خود را برپايه پژوهش وتحقيق تغيير داده وآموزش پژوهش محور رادنبال كنند .

وی با تشریح برنامه های پژوهشی سال تحصیلی 97درجمع مدیران ،معاونین واساتید حوزه های علمیه استان فارس

برلزوم اهمیت پژوهش وتحقیق در  یادگیری بهتر تاکید کردند.

  تربیت طلاب پویا ومتفکر وآشنا با مسائل روز با توجه به نیاز جامعه از وظایف حوزه های علمیه میباشدکه بی شک  استاد محترم در این زمینه تاثیر بسزایی دارند .

موضوعات: پژوهشی  لینک ثابت
 [ 09:29:00 ق.ظ ]




«آیت‌الله علی شیخ موحد» مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس در جمع اساتيد حوزه هاي علميه خواهران شهر شيراز  با  اشاره به آيه شريفه:  لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ (164سوره آل عمران )عنوان كردند : در اين آيه شريفه 3نكته مهم وجود دارد اول اينكه تعبير قرآن از من الله از نگاه فلسفي به معناي آنچه كه استحقاق زيادتر ازعمل را داشته باشد باشد. به تعبير امام (ره ) كه فرمودند معلمين كار انبياء مي كنند . دوم : تقدم تزكيه بر تعليم است ، چرا تزكيه قبل از تعليم است علت اين است كه ما در بحث تعقل اين را پذيرفتيم كه اعمال خوب عقل انسان را زياد مي كند يعني عقل معلم  درس خواندن تنهايش نيست ولي تزكيه اش به تعليمش كمك مي كند .

 

ايشان در تعبير يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ گفتند : حكمت باكتاب چه نسبتي دارد ؟ حكمت شايد بهترين تفسيرش اين است كه انسان ارزش واقعي يك چيزي را بفهمد .

 

ايشان در ادامه صفات شخصي يك استاد خوب را برشمردند وگفتند : استاد مي بايست از آراستگي ظاهر برخوردار باشد نه اينكه لباس پرقيمت بلكه لباس موقر وظاهر موقر داشته باشد اين آراستگي ونظافت ظاهري در امر تبليغ بسيار مهم است .

 

سپس اينكه قاطعيت در تدريس داشته باشد آنچه را كه خود نفهميده است سركلاس عنوان نكند شنونده خوبي براي شاگردش باشد ، قبل از حضور در كلاس حتما مطالعه داشته باشد وصرف اينكه چندسال اين درس را تدريس مي كند سركلاس نرود .

 

مدير حوزه هاي علميه خواهران در ادامه ، ضمن بيان رهنمودهايي به  اساتيد اشاره به اين بيت شعر از عطار داشتند :

 

هركه او دنياي دون را كم گرفت                  همچو صبح از صدق خود عالم گرفت

 

اينكه علماي بزرگ ما درس را به صورت كافي وشافي بيان مي كردند وهدف از تدريس ايشان پول نبود من  نمي گويم در قبال تدريس پول نگيريد بلكه براي پول تدريس نكنيد . ايشان بعد عقلانيت تدريس را محور بسيار مهمي برشمردند وگفتند: اعتدال جوهرش عقلانيت است اعتدال هيچ معنايي ندارد غير از عقلانيت . اينكه معلم بفهمد تا چه ميزان مي تواند به شاگردش در اين راه كمك كند وتا چه قدر مي تواند كارآيي داشته باشد .روش تدريس بايد علمي وبه روز باشد واينكه استاد مي بايست به شاگردش احترام بگذارد اين احترام به طلبه جايگاه مهمي دارد.

موضوعات: مذهبی  لینک ثابت
 [ 09:29:00 ق.ظ ]