#چی_بپزم_طلبگی مواد لازم :

آدر گندم : 3 لیوان سرخالی

شیر : 1 لیوان

شکر : ½ لیوان

کشمش : ½ لیوان

تخم مرغ : 1 عدد

پودر خمیر مایه : 1 قاشق غذاخوری

کره : 100 گرم

نمک : به مقدار لازم

طرز تهیه خمیر شیرمال :

1- پودر خمیر مایه را با 2 قاشق آب گرم ( داغ نباشد ) و نصف قاشق شکر مخلوط کنید و 5 دقیقه بگذارید بماند.

2- درون کاسه ای تخم مرغ ، کره آب شده ، شیر ، شکر ، خمیر مایه اماده و مقدار بسیار کمی نمک ( نوک قاشق ) مخلوط کنید سپس آرد را قاشق قاشق اضافه نمائید تا خمیر لطیفی بدست بیاید و در آخر نیز کشمش را اضافه کنید.

3- خمیر را پس از آماده شدن مقداری ورز دهید ( خمیر لطیف است و ممکن است کمی چسبناک باشد اما نیازی به افزودن آرد اضافه نیست ) ، نرمی خمیرباید مانند نرمی لاله گوش باشد.

4- خمیر را پس از اینکه کمی ورز دادید به مدت 3 ساعت استراحت دهید ( برای استراحت دان خمیر باید داخل کاسه ای بزرگ را چرب کنید ، خمیر را کف کاسه قرار دهید و روی ان را 3 ساعت بپوشانید ) ، پس از این مدت زمان خمیر را به چند قسمت مساوی تقسیم کنید.

5- سه قسمت از خمیر را بصورت نوارهای بلندی حالت دهید سپس بصورت گیس بافت ببافید ، میتوانید انواع مدل ها مانند گل ، اشکال هندسی ، حیوانات و … را با خمیر درست کنید.

6- برای روی خمیر مقداری کره آب شده و 1 زرده تخم مرغ را مخلوط کنید و با قلمو روی خمیرها بزنید ، در صورت تمایل میتوانید مقداری کنجد نیز روی ان بپاشید ، خمیرهای آماده را درون سینی فر قرار دهید و 20 دقیقه به خمیرها استراحت دهید ( برای پوک شدن نان شیرمال این استراحت لازم است ).

7- پس از استراحت سینی را درون فری که از قبل با درجه حرارت 180 درجه سانتیگراد روشن کرده اید و گرم شده است به مدت 15 دقیقه قرار دهید ، در پایان پخت میتوانید گریل بالا را 2 دقیقه روشن کنید تا روی نان ها طلایی شود ، نان ها را پس از خنک شدن سرو کنید.

نکته اول: خمیر را تا حدی باید ورز دهید که مواد باهم ترکیب شوند ، ورز دادن بیش از حد موجب خشکی خمیر و ترک خوردن نان ها خواهد شد.

نکته دوم : در صورت تمایل میتوانید مقدار شکر را 2 برابر کنید ، استفاده از کشمش اختیاری میباشد و بجای آن از گردو هم میتوانید استفاده کنید.کوثرنت


موضوعات: آشپزی  لینک ثابت
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: حضرت مادر (س) [عضو] 
5 stars

سلام احسنت

1397/05/03 @ 15:32


فرم در حال بارگذاری ...