سمن بویان،نهال عشق


آبان 1395
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          





جستجو



Random photo
✅یقین داریم دلیل پیشرفت ها و موفقیت های جمهوری اسلامی ایران، رهبری شایسته آیت الله خامنه ای است.



رتبه
     



    اخبار حوزه های خواهران, [06.11.16 17:17]
    خبر فوری…

    معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران:
    دوره تربیت محقق و پژوهشگر برگزار می‌شود

    حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر حصاری معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران صبح امروز در چهارمین اجلاس مدیران استانی حوزه‌های علمیه خواهران در سال ۹۵، که صبح امروز در مشهد برگزار شد، از برگزاری دوره‌های تربیت محقق و پژوهشگر در حوزه‌های علمیه خواهران خبر داد.

    حجت‌الاسلام والمسلمین حصاری بیان کرد: حوزه‌های علمیه، نهاد آموزشی صِرف نیستند لذا باید در حوز‌ه‌های علمیه همه سازوکار‌هایی که موجب تعمیق و توسعه علمی و تولید علم می‌شود تعریف و ساختار آن ایجاد شود.
    وی افزود: در حال حاضر نظام آموزشی حوزه‌های علمیه هدف‌مند برنامه‌ریزی شده است ولی چرخه علمی زمانی کامل می‌شود که به تعمیق و توسعه علمی طلاب بپردازیم و از توانایی‌های به فعلیت رسیده طلاب در مسیر گسترش دامنه علمی استفاده نمائیم.
    معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران خاطرنشان کرد: برای تکمیل چرخه علمی در حوزه‌های علمیه خواهران تمام برنامه‌ها پیش بینی شده است و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد رونق برنامه‌های پژوهشی به صورت نظام‌مند و هدفمند در مدارس علمیه خواهران باشیم تا طلاب همزان با تحصیل و ارتقاء علمی، آماده پاسخگویی به نیاز‌ علمی و دینی جامعه شوند.
    حجت‌الاسلام والمسلمین حصاری توسعه علم، تعمیق علمی طلاب و تولید علم را از رسالت‌های معاونت پژوهش برشمرد و گفت: در این راستا برنامه‌هایی را پیش‌بینی کردیم که برخی به مرحله اجرا رسیده و برخی نیز در حال آماده‌سازی است و در آینده نزدیک آماده‌ و اجرا می‌شود.
    وی با بیان این‌که نظام‌‌مند کردن برنامه‌های پژوهشی مدارس علمیه خواهران برای اولین بار در کشور توسط معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران انجام شده است اظهار داشت: نظام‌مند و هدف‌مند‌ کردن برنامه‌های پژوهشی مدارس علمیه خواهران، از گام‌هایی است که معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران‌ به منظور توسعه و تعمیق علمی طلاب برداشته است و این اولین بار در کشور است که برنامه‌های پژوهشی به صورت مدون و برنامه‌ریزی شده در کنار برنامه‌های آموزشی اجرا می‌شود.
    معاون پژوهش با اشاره به برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، کرسی‌های نظریه پردازی،‌ نشست‌های نقد و بررسی و کارگاه‌های روش و مهارت‌های پژوهشی در مدارس علمیه خواهران گفت: همه فعالیت‌های پژوهشی که می‌تواند طلاب را در مسیر توسعه و تعمیق علمی کمک کند در برنامه‌های پژوهشی مدارس پیش‌بینی کردیم که موجب می‌شود طلاب با مباحث مبتلابه جامعه آشنا شوند و آموخته‌های طلاب فقط محدود و محصور به کتاب‌های درسی نباشد و دامنه پیدا کند.
    وی افزود: طلاب باید در فعالیت‌های پژوهشی، تمرین و ممارست داشته باشند به همین منظور با تصویب شورای علمی حوزه‌های علمیه، ساعات الزامی و اختیاری برای فعالیت‌های پژوهشی در طول سال تحصیلی در برنامه ثابت هفتگی خواهران طلاب معین شده است.
    معاون پژوهش حوزه‌‌های علمیه خواهران ادامه داد: در این برنامه، طلاب ۲ساعت در هفته به صورت الزامی به فعالیت‌های پژوهشی تعریف شده و ۱۰ ساعت به صورت اختیاری و به فراخور علاقه و انگیزه به فعالیت‌‌های پژوهشی، فرهنگی و تربیتی می‌پردازند.
    وی ادامه داد: ‌باتوجه به این‌که ۲ ساعت در هفته از برنامه‌های الزامی مدارس به فعالیت‌های پژوهشی اختصاص دارد، لذا هزینه‌های آن هم به عنوان هزینه‌های اجتناب ناپذیر، قابل پیش‌بینی است و از این نظر مدارس برای اجرای برنامه‌های پژوهشی مشکلی نخواهند داشت.
    حجت‌الاسلام والمسلمین حصاری در ادامه با تأکید بر تعمیق علمی طلاب و تولید علم به مسابقه پژوهشی رشد اشاره کرد و تصریح نمود: از ویژگی‌های مهم مسابقه رشد این است که موضوع انتخاب شده توسط طلبه برای شرکت در مسابقه معطوف به نیازهای دینی جامعه مخاطب است.
    وی در ادامه با بیان این‌که تغییر ارزشیابی آموزشی به ارزشیابی تحصیلی از مصوبات شورای عملی و تربیتی است، گفت: سهم پژوهش در نظام آموزش از مسائلی است که مصوب شواری علمی و تربیتی است و موجب می‌شود که نمرات طلاب صرفا نمرات آموزشی نباشد بلکه فعالیت‌های پژوهشی و همچنین فرهنگی نیز در این نمرات سهیم باشند.
    معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران افزود: به همین منظور در حال آماده‌سازی پیوست‌های پژوهشی برای دروس مختلف هستیم تا در نیم سال دوم سال تحصیلی جاری این طرح در چند مدرسه علمیه، به صورت آزمایشی اجرا شود.
    وی افزود: امروز بزرگ‌ترین نیاز کاربردی مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، تولید محتوای دینی است و حوزه‌های علمیه باید آموزه‌های دینی را به گزار‌ه‌های معرفتی و رفتاری تبدیل نمایند.
    حجت‌الاسلام و المسلمین حصاری به تاکید‌های مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) به بحث سبک زندگی اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: بحث سبک زندگی اسلامی یک ابرپروژه است و تمام ساختار‌های اجتماعی را در بر می‌گیرد که ذیل آن چندین کلان پروژه قرار می‌گیرد.

    اخبار حوزه های خواهران, [06.11.16 17:17]
    معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران گفت: در رابطه با تولید علم، معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران، بیش از ۵۰۰ هسته پژوهشی با حضور فارغ‌التحصیلان حوزه‌های علمیه خواهران و بیش از ۳۰۰ هسته نیز با حضور استادان حوزه‌های علمیه خواهران تشکیل داده است و خواهران طلبه به تولید اثر مشغول هستند.
    وی با اشاره به برگزاری اولین دوره تربیت محقق در رشته اخلاق و تربیت در سال تحصیلی جاری، تصریح نمود: برگزاری دوره‌های تربیت محقق و پژوهشگر به صورت نظام‌مند از دیگر برنامه‌های معاونت پژوهش است تا خواهران پژوهشگر در رشته‌های مختلف علوم اسلامی و مورد نیاز جامعه تربیت شوند.
    حجت‌الاسلام والمسلمین حصاری گفت: تاسیس و ایجاد مراکز پژوهشی در نقاط مختلف کشور به منظور انجام فعالیت‌های پژوهشی از دیگر اقدامات معاونت پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران است.
    وی در پایان با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه خواهران تصریح نمود: باید ممتازین حوزه‌های علمیه خواهران به نخبه تبدیل شوند و از ظرفیت‌های نخبگان استفاده نمائیم.

    جهت کسب اطلاع بیشتر از اخبار و رویدادهای حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور به پایگاه اطلاع رسانی whc.ir و خبرگزاری kowsarnews.ir مراجعه فرمایید.
    @womenhc

    موضوعات: علوی  لینک ثابت
    [پنجشنبه 1395-08-20] [ 09:43:00 ب.ظ ]




    مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور:
    تربيت دانش آموزان با نگاه به جمع ميان دنيا و آخرت انجام شود
    حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی با تاکید بر این که تربيت دانش آموزان با نگاه به جمع ميان دنيا و آخرت انجام شود، تصریح کرد: هدف آموزش و پرورش با حوزه های علمیه یکی است و رقابتي بين این دو نهاد وجود ندارد.
    به گزارش پایگاه خبری - اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی، صبح امروز در مراسم اختتامیه دهمین نشست آموزشی-ترویجی ستاد همکاری های حوزه های علمیه و آموزش و پرورش که در سالن اجتماعات هتل زمرد مشهد مقدس برگزار شد، با تصريح بر اين مطلب كه كار انقلابي با توجه به نیاز ديگران انجام مي شود، دغدغه مندي را يكي از اصول كاري دانست كه در ميان افراد جامعه كمرنگ شده و به ترميم نياز دارد.
    وي با بيان اينكه هدف آموزش و پرورش با حوزه های علمیه یکی است و رقابتي بين این دو نهاد وجود ندارد، ابراز كرد: رقابت ظاهري آن نيز همان مسابقه اي است كه خداوند متعال به عنوان رسيدن به مغفرت الهي بيان كرده است.
    عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره اهميت تبليغ دين با زبان روز و ضرورت زندگي در ميان اجتماع، خاطرنشان كرد: رفتار یک روحانی، معلم و مربی اثرگذار است و از نقاط قوت او محسوب می شود، زيرا دانش آموز با مشاهده اعمال و رفتار معلم و روحانی مي تواند به سمت سعادت سوق پیدا کرده و تربیت دینی شود.
    لزوم تربيت دانش آموزان با نگاه به جمع ميان دنيا و آخرت
    حجت الاسلام والمسلمین جمشیدي در ادامه نسبت به تربيت دانش آموزان با نگاه به جمع ميان دنيا و آخرت تاكيد كرد و آسيب شناسي را از نكات مورد توجه دانست كه بايد وجود داشته باشد زيرا انسان با مشکلات و معضلاتی روبرو مي باشد که به اصلاح نیازمند است.
    مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور تصریح کرد: آسیب شناسی و ظرفیت شناسی از ماموریت های مهم متوليان تعليم و تربيت است، چراکه با این دو کار، می توان در فعالیت های خود پیشرفت داشت.
    وی در بخش ديگري از سخنانش تغيير در نگاه را عامل برطرف شدن مشكلات خواند و با بيان اينكه امروز قسمتي از آسیب های اجتماعی با قشر دانش آموز ارتباط مستقیم دارد و سال به سال سن این آسیب پذیری ها پایین تر می آید، علت اين امر را كار ضعيف مسئولان مربوطه عنوان كرد كه به دليل مشترك و دردمند نشدن در اهداف و همگرايي هاست.
    هدف مشترک حوزه و آموزش و پرورش
    عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به اينكه هدف همکاری حوزه و آموزش و پرورش، تربيت قشر دانش آموز است و نبايد فعاليت ها را نسبت به بودجه متوقف كرد، گفت: اگر مردم بدانند به فرزندان آنان خدمت می کنیم، از هیچ کمکی دریغ نکرده و ما را حمایت و همراهی خواهند کرد.
    حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی همچنین به ظرفیت های حوزه های علمیه خواهران اشاره کرد و بیان داشت: امروز در خانواده بزرگ حوزه های علمیه خواهران در سراسر کشور حدود 494 مدرسه علمیه وجود دارد که البته این آمار غیر از مدارس جامعه الزهرا(س) می باشد.
    تحصیل ۷۵ هزار طلبه در حوزه های خواهران
    مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور در پایان اظهار كرد: امروز نزديك به 75 هزار خواهر طلبه به تحصیل علوم ديني مشغول بوده كه در این آمار باید 90 هزار فارغ التحصیل و 7 هزار استاد را نیز اضافه کرد که ظرفیت بالایی محسوب مي شود.

    موضوعات: علوی  لینک ثابت
     [ 09:39:00 ب.ظ ]




    موضوعات: مذهبی  لینک ثابت
    [پنجشنبه 1395-08-06] [ 10:56:00 ب.ظ ]




    موضوعات: فرهنگی  لینک ثابت
     [ 10:30:00 ب.ظ ]




    موضوعات: علوی  لینک ثابت
     [ 10:28:00 ب.ظ ]




    موضوعات: علوی  لینک ثابت
     [ 10:09:00 ب.ظ ]




    موضوعات: علوی  لینک ثابت
     [ 09:26:00 ب.ظ ]




    موضوعات: علوی  لینک ثابت
     [ 07:35:00 ب.ظ ]




    موضوعات: علوی  لینک ثابت
     [ 07:27:00 ب.ظ ]




    موضوعات: علوی  لینک ثابت
     [ 07:19:00 ب.ظ ]




    موضوعات: علوی  لینک ثابت
     [ 07:15:00 ب.ظ ]




    موضوعات: علوی  لینک ثابت
     [ 07:14:00 ب.ظ ]





    ماموریت بچه مسجدی ها
    بسیج اساتیداستان فارس به نقل ازخبرگزاری بسیج، پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI.IR در آستانه فرارسیدن روز جهانی مسجد، اقدام به انتشار سخنان مقام معظم رهبری با محوریت «مسجد» کرده است که در ادامه می‌آید:

    «حضور جوانان و روحیه‌های بسیجی باید محیط مسجد را زنده و پرنشاط و آینده‌پو و لبریز از امید سازد.» از منظر رهبر انقلاب جایگاه مسجد در ساختن آینده نقش مهمی است. «مسجدی که جایگاه نماز است و مظهر آمیختگی دنیا و آخرت و پیوستگی فرد و جامعه در دیدگاه و اندیشه‌ مکتب اسلام است.»

    حضور و فعالیت جوانان مؤمن انقلابی در مسجد باید آینده را بسازد. «آشنا کردنِ جوانان، با صفا و بهجتی که در نماز و ذکر هست، خدمتی بزرگ به آنان و به آینده‌ای است که باید با دست توانا و عزم جوانانه‌ آنان ساخته و پرداخته شود. سفارش اینجانب آن است که مسجد را نیز همچون دل‌های جوان، پاکیزه و پیراسته، و لبریز از شور و انگیزه‌ و نشاط کنید.» «با این نگاه، دل‌های ما برای مسجد می‌تپد و از شوق و احساس مسئولیت، لبریز می‌شود.»

    برای رسیدن به «مسجد طراز اسلامی»، «امامان جماعت، هیئت‌های امناء، خادمان موظف و متبرّع، هر یک باید بخشی از این کار بزرگ و اثرگذار را بر دوش خود حس کنند.» در ادامه مسئولیت هر یک از خدمتگزاران مسجد یا همان بچه مسجدی‌ها می‌آید.
    1. امام جماعت
    «امام جماعت باید آماده‌سازی خویش برای طبابت معنوی را وظیفه حتمی خود بداند. [زیرا] روحانی پرهیزگار، خردمند، کارشناس و دلسوز در مسجد، همچون پزشک و پرستار در بیمارستان، روح و مایه‌ حیات مسجد [است]. روحانی دانا و مسئولیت‌پذیر و پرهیزگار می‌ تواند و می‌باید محور منظومه‌ تلاش مقدس برای عمران مساجد و پرداختن به آرایه‌های معنوی و ظاهری آن باشد.» «ائمه‌ محترم جماعات، مساجد را از همیشه فعال‌تر کنند و آموزش ترجمه و مفهوم و روح نماز را به شکل نوین و جذاب، در برنامه‌های خود بگنجانند.»
    «امام جماعت، غمگساری و راهنمایی و همدلی را در کنار اقامه‌ نماز، در آن مهبط رحمت و هدایت الهی (مسجد) به نمازگزاران هدیه کند.» «امامان محترم جماعت اگر خود بر اثر کهولت و غیره نمی‌توانند وظیفه‌ رابطه و اُنس و راهنمایی را برای نمازگزاران بویژه جوانان فراهم کنند، در کنار خود فضلای جوان و پرنشاط را به کار گیرند و آنان را در کار با خود شریک سازند.»

    «مدیریت محتوایی و معنویِ مسجد که بر دوش روحانی مسجد است باید خردمندانه و مسئولانه، و حتی عاشقانه باشد.» «امام جماعت به تماس و رابطه با مأمومین بپردازد.» «نماز صبح در مساجد اقامه شود.» «چه نیکوست که دانش آموزان برجسته و ممتاز در هر محل، در مسجد و در برابر چشم مردم و از سوی امام جماعت، تشویق شوند.»

    2. متولیان و مدیران مساجد
    «بصورت کامل از ظرفیت شوق‌آوری و شورآفرینی مساجد برای جذب قشرهای مختلف مردم و تبلیغ مفاهیم و معارف اسلامی بهره‌گیری شود.» «دست‌اندرکاران اداره‌ مساجد برای رونق بخشیدن روزبه‌روز به نماز، با کیفیت مطلوب، در میان مردم به‌ویژه جوانان و نوجوانان احساس مسئولیت کنند.»«زمزمه‌ محبت متولیان و مدیران و امنای مساجد، باید دل‌های پاک جوانان را مجذوب و مشتاق کند.»
    «باید با برنامه‌ریزی صحیح و استفاده از ابزارهای فرهنگی، هنری، عمران معنوی مساجد را تقویت کرد و از ظرفیت شوق‌آوری و شورآفرینی مساجد برای جذب قشرهای مختلف مردم و تبلیغ مفاهیم و معارف اسلامی، بهره‌گیری کامل کرد.» «پخش صداهای آزاردهنده بویژه در شب و هنگام آسایش مردم، کاری ناروا و در مواردی خلاف شرع است. تنها صدائی که باید از مسجد در فضا طنین بیفکند بانگ اذان با صوت خوش و دلنواز است.»«مسجد در همه جا باید پاکیزه، زیبا و آرامبخش باشد.»

    3. مجموعه فعالان مسجد
    «حضور جوانان و روحیه‌های بسیجی باید محیط مسجد را زنده و پرنشاط و آینده‌پو و لبریز از امید سازد.»«میان مسجد و مراکز آموزشی در هر محل، همکاری و پیوند تعریف شده و شایسته‌‌ای برقرار شود.» «مسجد باید رابطه‌ خود را با جوانانی که ازدواج می‌کنند، با کسانی که به موفقیت‌های علمی و اجتماعی و هنری و ورزشی دست می‌یابند، با صاحب همّتانی که کمک به دیگران را وجهه‌ی همت می‌سازند، با غم‌دیدگانی که غمگساری می‌جویند، و حتی با نوزادانی که متولد می‌شوند، برقرار و مستحکم کند.» «مساجد، [باید] به شکل شایسته غبارروبی شود.» «خدمت به مسجد، کاری مردمی و همگانی شمرده شود.»

    موضوعات: علوی  لینک ثابت
     [ 06:43:00 ب.ظ ]




    ولادت

    پنجم شعبان، زاد روز مسعود امام همام، حضرت زین العابدین است که در سال 38 ق در شهر مدینه، به دنیا آمد. او در خاندان پاک رسالت، قدم به دنیا گذاشت و جهانی از صفا، معنویت و دانش و بینش برای بشر به ارمغان آورد. او آمد تا شیفتگان عبادت و سالکان راه معرفت و خداشناسی را، از سرچشمه زلال توحید و عرفان ناب محمّدی سیراب سازد. پدرش امام حسین علیه السلام به سبب علاقه فراوانی که به پدر بزرگوارشان، حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام داشتند، این مولود مبارک را «علی» نام نهادند.
    خانواده

    پدر ارجمند امام سجاد علیه السلام حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و مادر بزرگوارشان شهربانو، دختر آخرین پادشاه ساسانی، می باشد که پس از ولادت فرزندش با فاصله ای بسیار اندک جهان را بدرود گفت. حضرت زین العابدین در دو سال پایانی دوران حکومت جدّشان، حضرت علی علیه السلام به دنیا آمدند. و همچنین در حدود ده سال از امامت عمویش حضرت مجتبی علیه السلام و ده سال هم از دوران امامت پدر بزرگوارشان، را درک کردند که این امر سبب شد سه امام راستین به پرورش و تربیت او همت گمارند و دنیایی از فضایل اخلاقی و قداست ها بپرورانند و این موقعیتی بود که برای کم تر پیشوایی واقع می شد.
    سجّاد

    امام باقر علیه السلام می فرمایند: پدرم علی بن الحسین علیه السلام هرگز نعمتی از خدا را یاد نمی کردند مگر آن که برای شکر آن نعمت، خدا را سجده می کردند، … و نیز هر گاه حق تعالی شرّی را از ایشان دفع می کرد که از آن بیم داشتند و یا مکر مکر کننده ای را دور می گرداند سجده می نمودند و همچنین بعد از فارغ شدن از نماز واجب و یا اصلاح میان دو کس برای شکر این توفیق سجده می کردند و در جمیع مواضع، سجود آن حضرت به چشم می خورد و به این سبب آن حضرت را «سجّاد» می گفتند.
    زینت پرستندگان

    امام سجاد علیه السلام در امر عبادت و مناجات با حضرت حق از همگان پیشی گرفته بود، چندان که مورد سوال و حتی اعتراض خاندان و یاران خویش قرار می گرفت.

    امام علیه السلام در هنگام ادای فریضه نماز، چنان خوف خدا سراسر وجودش را فرا می گرفت که تمام اعضای بدنش می لرزید و چون وارد نماز می شد چنان خشک و بی حرکت می ایستاد که جز آنچه باد از لباسشان تکان می داد دیگر حرکتی از او مشاهده نمی شد. امام باقر علیه السلام عبادت پدرش را چنین توصیف می کنند: «پدرم در نماز قیامی داشتند چون قیام بنده ای ذلیل در پیشگاه سلطانی با شکوه و با هیبت، و نماز او چنان می نمود که نماز وداع است و گویی برای همیشه با آن خداحافظی می کند».
    صدقات پنهانی

    بسیاری از خانواده های محروم و نیازمند مدینه، شبانگاه از لطف و بخشش مردی ناشناس بهره مند می شدند که هرگز او را نشناختند مگر زمانی که علی بن الحسین علیه السلام در گذشت. پس از آن بود که آن مرد ناشناس دیگر به سراغ آنان نیامد و دانستند آن امدادگر ناشناس، حضرت زین العابدین علیه السلام است.

    زُهَری یکی از معاصران امام علیه السلام می گوید: «شبی سرد و بارانی، علی بن الحسین علیه السلام را دیدم که آرد و هیزم بر پشت داشت و آن را برای فقیران می برد. گفتم: ای پسر رسول خدا، این چیست؟ حضرت فرمودند: سفری در پیش دارم و توشه آن را آماده کرده ام تا در جای امنی بگذارم. به امام گفتم: اجازه دهید من آن بار را حمل کنم؛ چراکه شأن شما بالاتر از این است، حضرت قبول نکردند و سپس فرمودند: من شأن خود را از حمل باری که در سفر از هلاک شدن نجاتم دهد و ورودم به مقصد را نیکو گرداند، برتر نمی دانم».
    نشانه های شیعه

    امام سجاد علیه السلام در ضمن فرمایشاتی نشانه های شیعه بودن را این گونه بیان می فرمایند: «شیعیان ما، با آثار عبادت و نیز سادگی و بی آلایشی در زندگی شناخته می شوند. در چهره های آنان آثار عبادت نمایان است… هنگامی که همه ساکت و خاموشند، آنان در تقدیس و تسبیح خدایند و آنگاه که همه خوابند، آنها به نماز و نیایش پروردگار می پردازند و آن وقت که دیگران در سرور و خوشی های زودگذر غرق می شوند، آنان در فکر اندیشه های درخشان و اصیل انسانی به سر می برند».
    عفو و گذشت

    روزی امام سجاد علیه السلام از منزل خارج شد. مردی به او رسید و ناگهان شروع به ناسزا گفتن به امام کرد. همراهان امام خواستند، جوابش را بگویند، ولی آن حضرت فرمود: «رهایش کنید». سپس رو به آن مرد کرد و فرمود: «آیا حاجتی داری تا به تو کمک کنیم؟» آن مرد شرمنده شد و اظهار پشیمانی کرد و سرش را پایین انداخت. آن گاه امام دستور داد هزار درهم به او بدهند. آن مرد در حالی که برمی گشت می گفت: «گواهی می دهم که تو از فرزندان پیامبر صلی الله علیه و آله هستی».
    مناجات در کنار کعبه

    اَصْمعی یکی از اصحاب امام سجاد می گوید: «در شبی مهتابی اطراف خانه خدا طواف می کردم. صدای زیبا و غم انگیزی گوش مرا نوازش داد. به دنبال صاحب صدا رفتم تا این که جوانی را دیدم که دست در پرده خانه کعبه افکنده و چنین مناجات می کند: ای پروردگار من، چشم های بندگان در خواب فرو رفته و ستارگان آسمان یکی پس از دیگری سر به افق مغرب گذاشته و از دیده ها پنهان گردیده و تو خداوند زنده و قیّومی هستی که هرگز خواب تو را فرا نمی گیرد. در این دل شب پادشاهان درِ قصرهای خود را بسته و نگهبان گمارده اند و تنها دری که برای نیازمندان گشوده است درِ خانه توست و من اکنون، با تهی دستی به درگاه تو امید بسته ام…». اَصمعی گوید: «آن قدر این جوان مناجات کرد که بی هوش شد و به روی زمین افتاد. چون نزدیک او رفتم و به دقت به صورتش خیره شدم، متوجه شدم او زین العابدین امام سجاد است».
    پادشاهی عبدالملک

    دوران امامت امام سجاد علیه السلام بیشتر مصادف با دوره خلافت عبدالملک بن مروان بوده است. عبدالملک نخستین کسی بود که به صورت رسمی از فریضه امر به معروف و نهی از منکر جلوگیری کرد. او پس از کشتن عبدالله زبیر در یک سخنرانی عمومی گفت: هر کس مرا به تقوا دعوت کند، او را گردن می زنم! و بدین وسیله مردم را به خفقانی عمیق دعوت نمود. او برای اختناق بیشتر به قتل و غارت مردم می پرداخت امام سجاد علیه السلام در عصر حکومت عبدالملک در تنگنای فشارهای امنیتی، دوران سختی را می گذراندند.
    احیای نهضت عاشور

    از سیاست های ثابت و همیشگی اهل بیت علیهماالسلام بعد از شهادت سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام احیای نهضت عاشورا بود؛ زیرا نهضت عاشورا تابلوی زیبا و پرافتخار غیرت دینی و شجاعت و ظلم ستیزی و عدالت خواهی است و امامان معصوم با احیای آن می خواستند این ارزش ها را در جوامع مسلمان زنده نگه دارند. در این باره امام سجاد علیه السلام نقش به سزایی داشتند؛ چراکه در مدت 35 سال حیات پربرکتشان بعد از واقعه عاشورا، به روش های مختلف نهضت عاشورای حسینی را در جامعه زنده می کردند که خود مبارزه شدیدی علیه دستگاه حاکم به شمار می رفت. برخی اقدامات امام سجاد علیه السلام در این باره عبارت است از:

    1. گریه مداوم بر سیدالشهداء علیه السلام ؛

    2. یادآوری وقایع عاشورا؛

    3. توصیه حضرت به زیارت امام حسین علیه السلام ؛

    4. سجده بر تربت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و سفارش بدان.
    افشای چهره امویان

    واقعه کربلا از چهره پلید امویان پرده برداشت. اهل بیت علیهم السلام و در رأس آنان امام زین العابدین علیه السلام به عنوان پیام رسانان عاشورا نقش زیادی در شناساندن چهره پلید امویان به جامعه اسلامی داشتند. خطبه های امام سجاد علیه السلام در کوفه و شام و مدینه و مبارزات پی گیر آن حضرت در دوران حیاتشان بیشترین اثر را در این زمینه داشت.
    تبیین مبانی اعتقادی و فرهنگی شیعه

    با توجه به جوّ خفقانی که از سوی دستگاه أُموی در جامعه به وجود آمده بود، امام سجّاد علیه السلام نمی توانست اقدام صریحی علیه نظام کند، ولی از آن جا که امام هم باید مردم جامعه را هدایت و ارشاد نماید و جلوی تحریفات اسلام را بگیرد، در عرصه دعا وارد مبارزه شد. دعاهای امام در عین این که حرکتی اخلاقی بود مبارزه ای آرام ولی ریشه کن کننده با دشمن به شمار می رفت. بنابراین مجموعه گران سنگ صحیفه سجادیه ـ که در حقیقت دوره کاملی از معارف توحیدی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی است ـ از امام بر جای ماند و چراغ هدایتی برای انسان ها و نسل های آینده بود. هم چنین رساله ای در حقوق و مواعظ و سخنانی در تفسیر قرآن از ایشان به یادگار مانده است.
    پناهگاه اهل مدینه

    در ماجرای واقعه حرّه که شامیان به مدینه هجوم بردند بسیاری از خانواده ها، همسر و فرزندان خود را به خانه امام سجاد علیه السلام فرستادند و از آن حضرت پناه خواستند و در پناه آن حضرت تا پایان اشغال مدینه به دست سپاه شام، در امنیت و سلامت به سر می بردند و از تعرّض شامیان در امان بودند. در برخی از منابع آمده است که زمانی که سپاه یزید قصد مدینه کرد تا جان و مال و ناموس اهل مدینه را مورد تعرض قرار دهد، علی بن الحسین علیه السلام چهارصد تن را در میان خانه خود پناه داد و تا زمان برگشت سپاه و خروج آنها از مدینه از این چهارصد نفر پذیرایی می کرد.
    انگیزه های قتل امام

    دستگاه اموی با گذشت زمان به شیوه های مبارزاتی امام سجاد علیه السلام پی برد و دریافت که ادامه حیات امام با شرایط و اوضاع زمامداری آنها نمی سازد. لذا تصمیم به قتل حضرت گرفتند. به طور کلی می توان چهار عامل مهم را انگیزه دستگاه حاکم از قتل امام برشمرد:

    1. وسعت نفوذ امام. در طول 35 سال بعد از واقعه کربلا، امام از طریق دعاها و نشر معارف اسلامی به تدریج توانست یارانش را منسجم کنند و آگاهی های لازم را به آنها بدهد که این خطر بزرگی برای دشمن به حساب می آمد؛

    2. بغض و حسادت. عبدالملک، هشام و ولید و حتی جمعی از بزرگان بنی امیه به امام سجاد علیه السلام حسادت می ورزیدند؛ چرا که مردم از روی فهم و درایت به امام عرض ارادت می کردند؛

    3. افشاگری. امام سجاد علیه السلام در فرصت های بسیار و از داستان شهادت پدر و اسارت و مظلومیت خود و خاندانش سخن ها می گفت که این خود نوعی افشاگری رسمی علیه ظلم بنی امیه بود؛

    4. ترس از قیام. دستگاه خلافت تصوّر می کرد که اگر امام عَلَمی بلند کند بخاطر محبوبیت و نفوذ معنوی آن حضرت حتی کسانی که دوست اهل بیت هم نیستند زیر آن پرچم جمع می شوند و قیامی بزرگ علیه حکومت آنان به وجود خواهد آمد.

    شهادت

    حضرت سید الساجدین پس از گذراندن یک عمر پربرکت که در یکی از حساس ترین دوره های تاریخ اسلام واقع شد از ویژگی های مهمی در بین مردم برخوردار شده بود؛ چراکه فضایل و مکارم اخلاقی آن حضرت در هر مجلس و محفلی بیان می شد و در یک کلام امام در دل ها و عواطف مردم جا گرفته بود. این وضع بر امویان دشوار بود و آنها را می رنجاند و از همه کس بیشتر ولیدبن عبدالملک کینه امام را در دل داشت. او بارها می گفت: «من تا وقتی که علی بن الحسین در دنیا باشد راحت نیستم». این بود که وقتی زمام سلطنت را به دست گرفت تصمیم گرفت امام را مسموم کند. لذا زهر کشنده ای برای کارگزارش در مدینه فرستاد و به او دستور داد تا این زهر را به امام بخوراند و آن نانجیب نیز دستور ولید را عملی کرد. زهر در بدن نازنین امام کارگر شد و بدین وسیله حضرت در سن 57 سالگی در مدینه طیبه به شهادت رسید.
    تشییع پیکر امام

    پیکر پاک امام سجاد علیه السلام را در شهر مدینه تشییع کردند. در آن شهر از پیکر امام تشییع بی نظیری صورت گرفت؛ زیرا توده های مردم از مناطق مختلف بر جنازه حضرت حاضر شدند و همگی پریشان و گریان و دل شکسته جنازه مطهر حضرت را بر دوش می بردند. مردم در هاله ای از اشک با امام وداع می کردند. بدن مطهر حضرت سجاد علیه السلام را به قبرستان بقیع بردند و در قبری که در کنار قبر عمویش امام حسن مجتبی علیه السلام آماده ساخته بودند به خاک سپردند.
    امام از منظر علمای اهل تسنن

    ذَهَبی یکی از بزرگان اهل سنت درباره امام سجاد می نویسد: «برای ایشان جلالت عجیبی بود و ایشان به سبب شرافت و سیادت و قدرتش و هم چنین به دلیل علم و اهلیت و کمال عقلش هر آینه برای امامت شایسته است».

    جاحظ که یکی از دانشمندان به نام اهل تسنن است نیز می گوید: «مردم با همه اختلاف مذاهبشان در مورد ایشان دارای وحدت نظر بودند و هیچ کس در تدبیر او تردید نداشت و احدی در تقدیم او بر دیگران در همه زمینه ها شک نداشت». و مهم تر از همه شافعی که خود یکی از پیشوایان چهارگانه اهل تسنن است می گوید: «همانا علی بن الحسین فقیه ترین اهل بیت است».
    شاگردان مکتب امام علیه السلام

    حضرت سجاد علیه السلام در مدت 35 سال امامت خود، افراد زیادی را تربیت کردند و برای تداوم مکتب اسلام ناب محمدی، توانستند آنان را از هر جهت آماده کنند که از آنجمله ثابت بن دنیار و معروف به ابوحمزه ثمالی است که به تعبیر امام رضا علیه السلام همچون مسلمان در عصر خویش بود و هم چنین می توان به أبوُخالِد کابُلی، یَحیی بن أُم الطّویلُ سَعَید بن جُبَیْر ـ که از نظر مقام علمی جایگاه رفیعی داشت ـ اشاره کرد. این افراد جملگی از ممتازترین اصحاب و یاران امام سجاد علیه السلام بودند که همچون ستاره های درخشانی در آسمان علم و معرفت درخشیدند و پرتو افشانی کردند.
    سخنان کوتاه از امام سجاد علیه السلام

    سه چیز نجات بخش مؤمن است: این که زبانش را از غیبت مردم باز دارد، خود را به چیزی مشغول کند که در دنیا و آخرت او را سود دهد و بر گناهان، بسیار گریه کند.

    نگاه محبت آمیز مؤمن به صورت برادر ایمانی خود، عبادت است.

    نشان معرفت (خداشناسی) و کمال دین مسلمان، ترک سخنان بیهوده، کم تر جدل کردن، و بردباری و خوش خویی است.

    مبادا به گناهی که می کنی شادمان شوی که شادمانی به گناه، بدتر از ارتکاب آن است.

    در شگفتم از آن کسی که از طعام از ترس زیان آن می پرهیزد، اما از گناه به سبب زشتی آن نمی پرهیزد.

    همه خیر در این است که انسان خود را (از آلودگی ها) نگه دارد.

    شرافت در فروتنی، و عزت در پرهیزگاری، و بی نیازی در قناعت است.

    اگر مردم بدانند که در طلب علم چه فوایدی است، آن را می طلبند، اگر چه با ریختن خون دل و فرو فتن در گرداب ها باشد.

    هر کس خود را گرامی داند، دنیا نزد او خوار است.
    در عزای سیّد سجاد
    جای آن دارد که بارد آسمان خون بر زمین در عزای سیّد سجّاد، زین العابدین
    آنچه او دید از جفای کوفیان و شامیان کافرم گر هیچ کس دیده است ظلمی این چنین
    سی و شش سال از پس قتل پدر در کربلا روز و شب کاری نبودش غیر زاری و غمین
    گاه برنی جلوه گر دیدی سر پاک حسین گاه خوردی تا زیانه از غلامان حَصین
    خویش را از اهل دین خواندند آن بی دین گروه وانگهی بستند در زنجیر کین، سلطان دین

    (نصیر اصفهانی)

    گلبرگ - اسفند 1381، شماره 39 - شهادت امام سجاد علیه السلام

    موضوعات: علوی  لینک ثابت
     [ 06:31:00 ب.ظ ]




     

    پیام آیت الله مکارم شیرازی به مناسبت بزرگداشت علی بن حمزه
    مراسم بزرگداشت علی بن حمزه و آیت الله حاج شیخ محمدعلی موحد در فارس برگزار می شود.
    به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ آیت الله مکارم شیرازی در پیامی به بیان ویژگی های شخصیت آیت الله حاج شیخ محمدعلی موحد پرداخت و اظهار کرد: این مرجع بزرگ جهان اسلام فردی بسیار متواضع و علم دوست بود که توانست با حسن نیت و اخلاق شایسته شاگردان بسیاری را تربیت کند.
    وی ادامه داد: آیت الله حاج شیخ محمد علی موحد از عالمانی بود که نزدیک به 40 سال عمر شریف خود را به تربیت و پرورش عالمان بزرگ و مراجع عظام تقلید متبرک کرد و در محضر وی شخصیت های بزرگی چون آیت الله ربانی شیرازی، ارسنجانی، ذاکر شیرازی، احمد بهشتی، مومن شیرازی و دهها شخصیت برجسته علمی و فقهی دیگر شاگردی کردند که هر یک خدمتگزار دین، قرآن و صاحب کتاب و فقاهت هستند.
    آیت الله حاج شیخ محمدعلی موحد در سن 73 سالگی دار فانی را وداع گفت و در ورودی آستان علی بن حمزه به خاک سپرده شد.

    موضوعات: علوی  لینک ثابت
     [ 06:28:00 ب.ظ ]




     

    در آیین نکوداشت آیت الله موحد(ره) مطرح شد:
    آیت الله موحد(ره) عمر خود را برای ترویج فقه جعفری هزینه کرد

    حوزه/ مرحوم آیت‌الله محمد علی شیخ موحد(ره) تمام عمر خود را برای ترویج فقه جعفری و تبیین اندیشه شاگردان آن امام همام هزینه کرد

    به گزارش خبرگزاری «حوزه» از فارس، آیت الله اسدالله ایمانی، امروز در مراسم بزرگداشت سالروز شهادت حضرت علی بن حمزه (ع) و نکوداشت مرحوم آیت الله محمدعلی شیخ موحد، در شیراز اظهار داشت: مرقد امامزادگان، سنگ صبور و مضجع پاکشان بارانداز فکری جامعه و پناهگاه شیعیان ج است و باید از این سرمایه‌های معنوی به‌گونه‌ای مطلوب حراست شود.

    وی، استقبال مردم از زیارتگاه‌ها را کاری قابل ستایش دانست و گفت: اهل بیت(ع) و امامزادگان (ع) حامی اصلی این کشورهستند و در بحران‌ها ما را یاری می‌کنند

    نماینده ولی فقیه در استان فارس در ادامه با تجلیل از آیت الله محمدعلی شیخ موحد(ره)، افزود: مرحوم آیت‌الله موحد تمام عمر خود را برای ترویج فقه جعفری و تبیین اندیشه شاگردان آن امام همام هزینه کرد و برای توسعه فقه اهل‌بیت (ع) و دروس حوزوی تلاش فراوانی انجام داد و طلاب و شاگردان بسیاری تحویل جامعه داد.

    وی تصریح کرد: مرحوم آیت الله موحد هیچ گاه برای راحتی خویش تلاش نکرد، بلکه برای احیای ارزش‌های نبوی و قرآن کریم تمام تلاش خود را بکار بست.

    دانش دینی؛ ویژگی بارز آیت الله موحد(ره)

    آیت الله علی شیخ موحد، فرزند مرحوم آیت‌الله موحد نیز در این مراسم گفت: تأثیر امامزادگان در ثبات ایمانی و اعتقادی ایرانیان بسزا بوده و عدم توجه به آنان بحران عقلی و علمی را به دنبال خواهد داشت.

    وی با اشاره به ویژگی های مرحوم آیت الله موحد، خاطرنشان کرد: دانش دینی، شاگرد پروری، استقلال و باروداشتن به نعمات خداوندی از مهم ترین خصوصیات و ویژگی های ایشان بود.

    تعطیلی برای آیت الله موحد معنا نداشت

    حجت‌الاسلام والمسلمین ابوفاضل رضوی اردکانی، امام جمعه موقت شیراز نیز در این مراسم گفت: تجلیل و تعظیم حضرت علی بن حمزه (ع) و تکریم علمایی که در جوار آن حضرت مدفون هستند، همزمان برگزار می‌شود و این تجلیل سبب شناساندن علما به نسل جوان و ترویج علم می‌شود.

    دبیر برگزاری سالروز شهادت علی بن حمزه (ع) با اشاره به نقش تجلیل ازعلما و بزرگان بر تربیت نسل‌ها، تصریح کرد: اگر جوانان بدانند به علما و دانشمندان احترام گذاشته و بعد از سال‌ها نام و یاد آنها زنده نگهداشته می‌شود، به سمت علم آموزی رو می‌آورند.

    امام جمه موقت شیراز با بیان این که آیت‌الله موحد نمونه بارز یک عالم و دانشمند است، خاطرنشان کرد: واژه تعطیلی برای ایشان معنا نداشت و به جز روز عاشورا و 21 ماه رمضان، تمام روزهای سال به تحصیل و تدریس مشغول بودند.

    وی بیان کرد: ساده ‌زیستی یکی دیگر از اصول اخلاقی ایشان بود و اگر طلبه‌ای به دلیل فقر از فردی تقاضای کمک می‌کرد باید از مدرسه می‌رفت، مناعت طبع طلبه‌ها برای ایشان اهمیت بالایی داشت.

    حجت‌الاسلام و المسلمین رضوی اردکانی با بیان اینکه 900 امامزاده در استان فارس وجود دارد، عنوان کرد: از این میان 267 نفر دارای شجره ثبت شده هستند.

     

    موضوعات: علوی  لینک ثابت
     [ 06:23:00 ب.ظ ]